1. Avtalens parter og de tjenester avtalen omfatter. Parter i denne avtalen er kunden (Kunden) og Unit Forsikring as herunder eventuelt agent/kontor som representant for Unit Forsikring as (Foretaket). Denne avtalen (Avtalen) har sin bakgrunn i at Kunden ønsker å kjøpe ett eller flere av de produktene Foretaket formidler på̊ vegne av dets leverandører.
2. Priser og honorarer. Foretakets inntekter er knyttet til etableringsgebyr, samt andre honorarer fra produktleverandører eller direkte fra kunder. I informasjon som Kunden mottar, skal det fremkomme informasjon om de kostnadene i produktet som er relevant. Dette gjelder alle produkter formidlet Foretaket.
3. Behovsgjennomgang. Som formidler av forsikringsprodukt, vil Foretaket innhente opplysninger om Kunden, herunder:
personopplysninger, opplysninger om erfaring, samt gjennomføre en behovsgjennomgang med Kunden for å tilpasse produkter til Kundens ønsker og behov. Det er derfor avgjørende at Foretaket får riktige opplysninger fra Kunde. Foretaket vil gi opplysning om dekninger, priser og angi hvor fullstendige vilkår kan leses. Det vil også fremkomme hvilket selskap som er avtalemotpart/forsikringsgiver. Foretaket representerer i dag flere leverandører gjennom egne agentavtaler. Vi gjør oppmerksom på at Foretakets råd er basert på produkter fra våre leverandører. Foretakets gjennomgang over må ikke oppfattes som noe annet enn en vurdering av Kundens økonomiske situasjon i dag, og Kundens ønsker for fremtiden. Foretakets forslag til løsning er basert på informasjon fra Kunden, leverandører og offentlig tilgjengelig informasjon. Foretaket gir ingen rådgivning på optimale sammensetninger på produkter ut fra individuelle ønsker fra kunder, annet enn de produkter som er tilgjengelig i selskapet produktbase. Kunden står således selv ansvarlig for de valg og eventuelle kjøp/salg som gjennomføres. Kunden er selv ansvarlig for å sette seg inn i de gjeldende leverandørers og deres produkters vilkår, bestemmelser, priser mm.
4. Legitimasjonskontroll, innhenting av kundeopplysninger og identifisering ved disposisjoner. Før Kunden inngår avtalen eller noen av de tilknyttede avtaler, skal Kunden ha identifisert seg i samsvar med Foretakets retningslinjer for dette, herunder iht. lovreglene for legitimasjonskontroll i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.
5. Behandling av personopplysninger gitt av Kunde til Foretaket. Behandlingsansvarlig for opplysningene er Unit Forsikring as (adresse: Kvenlidmyra 6, 7093 Tiller). Opplysningene som er gitt ved mottak av ordre lagres i Foretakets database og benyttes til å finne aktuelle leverandører, etter instruksjon fra Kunden. Opplysningene kan utleveres til leverandører av produkter for å innhente tilbud til Kunden. I tillegg kan opplysningene benyttes av Foretaket til informasjon til den enkelte Kunde, samtidig som opplysninger kan legges ut på egen nettside som er passordbeskyttet og kun tilgjengelig for Kunden. Det er frivillig å gi fra seg opplysninger, med unntak i forbindelse med tilbud og kjøp av produkter. Dersom selskapet ikke mottar pliktig informasjon fra Kunde, kan ikke selskapet videreformidle kundens produktforespørsel. Opplysningene kan bli oppbevart i inntil 10 år, eller lengre dersom dette fordres av krav i lov eller forskrift, og kan fornyes etter skriftlig samtykke fra Kunden. Opplysningene slettes når de ikke er nødvendige for å gjennomføre formålet med behandlingen. Og samtykke til behandling av personopplysninger kan når som helst trekkes tilbake med virkning for fremtidig behandling. Alle selskap i samme konsern som Foretaket kan kontakte Kunden vedrørende informasjon om andre produkt og/eller annen relevant informasjon, samt der det foreligger samarbeidsavtaler. Personopplysninger kan ikke formidles eller selges til selskap utenfor Foretaket, eller foruten der det foreligger samarbeidsavtaler. Kunden er gjort kjent med at opplysninger om Kunden kan registreres i Foretakets kunderegister. Det presiseres at det vil kunne bli behandlet både alminnelige personopplysninger, og særlige kategorier av personopplysninger, herunder helseopplysninger. Grunnlaget for behandling av personopplysninger er oppfyllelse av avtale med Kunden, eller for å utføre gjøremål etter Kundens ønske før en slik avtale inngås. Personalia, informasjon om personlig økonomi og helseopplysninger kan lagres i forbindelse med behovsavdekking og forsikringsformidling. Alle telefonsamtaler, e-post, sms og annen skriftlig kommunikasjon med Kunden vil kunne bli loggført og registrert i kunderegisteret. Kunderegisteret kan også inneholde ligningsopplysninger og annen informasjon mottatt fra konsesjonsbelagte tilbydere av kredittopplysninger. Foretaket kan foreta kredittsjekk uten forutgående samtykke fra Kunden. Alle ansatte i Foretaket er underlagt lovbestemt taushetsplikt og opplysningene vil være lagret på forsvarlig måte og vil kun være tilgjengelig for særskilt autoriserte personer. Informasjonen vil ikke bli gjort tilgjengelig for utenforstående. Ved signering av denne avtale blir Kunden gjort kjent med at Foretaket har innsynsrett i kjøpte produkter hos leverandører formidlet via Foretaket. Dette for å kunne yte hensiktsmessig oppfølging av kundeforholdet ovenfor Kunden. Registrerte personopplysninger vil likevel bli utlevert til offentlige myndigheter som følge av lovbestemt opplysningsplikt. Kunden har etter personopplysningsloven rett til å be om innsyn i hvilke personopplysninger som er registrert om Kunden. Dersom opplysningene er uriktige, ufullstendige eller irrelevante, kan Kunden ihht. personopplysningsloven kreve å få dem rettet, supplert, slettet, be om dataportabilitet om slikt lar seg utføre, å kreve at behandlingen av personopplysninger begrenses, og å motsette seg visse former for behandling. Foretaket behandler personopplysninger i tråd med kravene i personopplysningsloven og i samsvar med grunnleggende personvernhensyn. Kunde har rett til å klage til Datatilsynet dersom Kunden mener Foretakets behandling er i strid med reglene. Les mer om dine rettigheter her: https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/datatilsynets-personvernerklaring/dine-rettigheter/
6. Elektronisk kommunikasjon. Kunden aksepterer ved å inngå denne Avtalen og ved å oppgi sin e-postadresse og mobilnummer at Kunden kan motta informasjon som er rettet til Kunden via disse medier. For informasjon som ikke er særskilt rettet til Kunden samtykker Kunden i at informasjon kan gis via Foretakets nettside, www.unitforsikring.no. Kunde er herved kjent med at Kunde selv har ansvar for å holde e-postadresse, samt annen informasjon om personalia oppdatert ovenfor Foretaket, samt og holde seg orientert om informasjon som blir gjort tilgjengelig. Kunde samtykker i at Foretaket gjør avtaledokumenter og brev tilgjengelig elektronisk i den utstrekning Foretaket tilbyr dette. Informasjon som er tilgjengelig elektronisk vil da ikke bli sendt per post.
7. Angrerett. I noen tilfeller har forbrukere rett til å angre på avtaler som er inngått med næringsdrivende. Angrerettloven gjelder for avtaler som er inngått ved fjernsalg, og for avtaler som er inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler. Angreretten gjelder ikke for fjernsalg av tjenester der prisen avhenger av svingninger i finansmarkedet som ikke kan kontrolleres av tjenesteyter. Angreretten innen forsikring er ubetinget, det vil si at du ikke trenger oppgi noen grunn til hvorfor du ønsker å angre. Når vi har mottatt skriftlig melding om bruk av angrerett, avslutter vi forsikringene med virkning fra den dagen vi mottok meldingen. Merk at du må betale for de dagene forsikringen har vært i kraft.
8. Endringer. Foretaket forbeholder seg rett til å endre Forretningsvilkårene. Vesentlige endringer får virkning fra det tidspunkt de skriftlig er meddelt Kunden. Kunden anses å ha akseptert å motta melding om endringer per e-post dersom kunden har oppgitt e-post adresse til Foretaket. Andre endringer trer i kraft fra det tidspunktet de er publisert på Foretakets internettside.
9. Meddelelser, språk og fullmakter. Kundens skriftlige meddelelser skal sendes pr e-post, brev, telefaks eller annen elektronisk kommunikasjon. I den grad kunden vet eller burde vite hvilken enhet i Foretaket som er rette mottaker, må meddelelsen sendes til vedkommende enhet og anses i motsatt tilfelle for ikke mottatt av Foretaket. Kunden kan i kommunikasjon med Foretaket benytte norsk eller engelsk. Kunden skal ved etablering av forretningsforholdet meddele Foretaket personnummer/organisasjonsnummer, adresse, telefon- og telefaksnummer, eventuelle elektroniske adresser samt eventuelle fullmektiger. Eventuelle endringer skal straks meddeles Foretaket skriftlig.
10. Ansvar og ansvarsfritak. Alle kjøp eller salg av produkter Kunden gjennomfører etter at det er innhentet råd fra Foretaket skjer etter kundens egen avgjørelse.
Foretaket garanterer ikke for noe bestemt utfall av en kundes handel. Foretaket eller dets ansatte er ikke ansvarlig for kundens tap så lenge Foretaket eller dets ansatte ved rådgivning eller forsikringsformidling har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet. For de tilfeller der Foretaket har benyttet kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og/eller forsikringsformidlere, forvaltere eller andre tilsvarende norske eller utenlandske medhjelpere, vil Foretaket eller dets ansatte kun være ansvarlig for disse medhjelperes handlinger eller unnlatelser dersom Foretaket ikke har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet ved utvelgelsen av sine medhjelpere. Dersom medhjelpere som nevnt i forrige punktum er benyttet etter ordre eller krav fra Kunden påtar Foretaket seg intet ansvar for feil eller mislighold fra disse. Foretaket påtar seg intet ansvar for indirekte skade eller tap som påføres kunden som følge av at Kundens avtale(r) med tredjemann helt eller delvis faller bort eller ikke blir riktig oppfylt. Foretaket er ikke ansvarlig for skade eller tap som skyldes hindring eller andre forhold utenfor Foretakets kontroll, herunder strømbrudd, feil eller brudd i elektroniske databehandlingssystemer eller telenett mv., brann, vannskade, streik, lovendringer, myndighetenes pålegg eller lignende omstendigheter.
11. Tolkning. I tilfelle motstrid med lovgivning som kan fravikes ved avtale skal Forretningsvilkårene ha forrang. I tilfelle der det henvises til lovgivning, andre regler eller disse vilkår skal dette forstås slik disse lover, regler og vilkår til enhver tid gjelder.
12. Reklamasjon. Dersom Kunde ønsker å reklamere på en tjeneste eller produkt, skal kunde sende reklamasjonen skriftlig til Foretaket. Foretaket vil innen 1 måned etter mottak av reklamasjonen gi Kunden svar på Reklamasjonen. Blir det forsinkelser i behandlingen vil Kunden bli informert om dette. Reklamasjonsfristen løper fra den tid da Kunden fikk kunnskap om eller burde fått kunnskap om de forhold som reklameres, men senest innen seks måneder etter at Kunden fikk kunnskap om eller burde fått kunnskap om de forhold som reklameres på. Dersom Kunden ikke har reklamert innenfor den tid som er angitt ovenfor, anses reklamasjonsretten som bortfalt. Dersom det ikke oppstår enighet mellom Foretaket og Kunden kan saken bringes inn for Finansklagenemda. Denne oversendes av Kunden til: Finansklagenemnda, Drammensveien 145, Postboks 53, Skøyen, 0212 OSLO, Telefon 23 13 19 60.
13. Verneting – lovvalg – tvisteløsning. Tvister i forholdet mellom Kunden og Foretaket, herunder tvister som står i forbindelse med Forretningsvilkårene, skal løses etter Norsk rett med Oslo tingrett som (ikke-eksklusivt) verneting. Kunder med utenlandsk verneting fraskriver seg enhver eventuell rett til å motsette seg at søksmål som har tilknytning til disse forretningsvilkår fremmes for Oslo tingrett. Kunder med verneting i utlandet kan, uavhengig av overnevnte, saksøkes av Foretaket ved slikt verneting dersom Foretaket ønsker dette.
14. Språk. Forretningsvilkårene finnes i norsk versjon.